En af de store sandheder er taber i det her projekt, nemlig den, at man altid skal tænke nyt
Der er skabt tre højttalere i projektet Højttaler Q113. Den ene har vundet og de to andre står som tabere, men arbejdet stopper ikke her. For helt ærligt: Er det ikke bare en lille smule interessant, at taberne er de mest nytænkende?
Så du røgen? Projektets vinder Q113 Evolution (eller SA pandion 2) indeholder mere håndværk end innovation. Der har udspillet sig et drama i Højttaler Q113, som ikke alle har fået øje på, men som burde ryste alle teknologi-fans en lille smule. Et drama, som er blevet udkæmpet så tilpas fredsommeligt, at det næsten ikke er blevet bemærket. Vi er nu kommet til et punkt, hvor man ikke længere kan overse resultatet af dette drama. Historierne om de forskellige højttalere i projektet handler alle sammen om konstruktionsmetoder, idéer, valg og nogle efterfølgende konsekvenser af disse valg. I første omgang er konsekvenserne forklaret gennem tekniske beskrivelser, der er fagligt spændende og lærerige, men vi er nu kommet til et tidspunkt, hvor vi mærker effekten af mange af vores tidligere beslutninger. Og nogle af dem begynder at gøre ondt.
Q113 Revolution. Væg– og gulvhøjttaleren. De koster begge langt mere end projektets vinder, men de taber alligevel på lydkvaliteten. Det går ikke!
De mest avancerede højttalere har tabt
Vi har udviklet tre højttalere i projektet. Ingen af dem er helt almindelige, for projektets stræben går efter at skabe en højttaler i verdensklasse. I den henseende hæver de sig alle tre over det ordinære. Alligevel er to af dem en tand mere avanceret end den tredje. Det er tale om projektets gulv– og væghøjttaler, der begge har fået projektnavnet ”Revolution”, fordi deres konstruktion bevæger sig af en mere vovet vej, i et forsøg på at flytte grænserne. Vi har givet den gas i form af nogle spændende materialevalg og patenterede akustiske linser, der alt sammen er ret nye og spændende løsninger. Der er truffet en række valg i højttalernes formgivning og forarbejdning, som ikke er billige, men som udtrykker ønsket om at skabe noget nyt. Det ligger i projektets ånd, at lyden skal have det sidste ord, og her har begge de avancerede højttalere ikke scoret toppoint. Det er resultatet efter mere end 100 mennesker har vurderet lyden af højttalerne. Projektets mest avancerede højttalere er gode, men ikke verdensklasse.
I modstrid med tidens logik
Det synes jeg er tankevækkende og opgøret mellem Evolutionen og Revolutionen udgør det drama, jeg nævnte tidligere. Det tankevækkende ligger i, at vi er gået efter mere sofistikerede materialer og løsninger, der alle burde give et bedre resultat. Vi har endda kunnet dokumentere at de vovede konstruktioner rent faktisk virker, for på papiret gør de alle de gode ting, som de er udset til. Nu siger jeg ikke, at nytænkning er forkert eller dårligt, for det aner jeg ikke noget om. Jeg siger blot, at i vores projekt har det ikke flyttet os nogen vegne. Det, der anses for en af tidens sandeste måder at tænke på, har ikke virket i vores projekt. Det gør derimod Evolution-højttaleren, der bygger på en grundig finpudsning af eksisterende idéer. Men der er mere endnu.
I blindtesten hos DELTA blev den 13 år gamle SA2K vurderet til at være lige så god, som den helt nye og dobbelt så dyre gulvhøjttaler.
Revolutionen har en (høj) pris
De nytænkende Revolution-højttalere, er ikke bare dårligere end både Evolution-højttaleren og projektets 13 år gamle forbillede. De er også henholdsvis 50 % og 100 % dyrere! Vi har, med andre ord, skabt et par produkter, som er teknologisk udfordrende, som beviseligt fungerer på papiret, men som koster ganske meget mere end projektets vinder. De konstruktionsmæssige valg, er alle sammen truffet med de bedste intentioner, men det har ikke nyttet noget overfor de ører, som i den sidste ende skulle nyde godt af indsatsen. For nu at sige det lige ud, er det da helt skørt, at vi med store anstrengelser kan udvikle nogle spændende og dyre højttalere, som efterfølgende bliver slået af deres lidt mere traditionelle og temmelig meget billigere lillebror. Q113 Evolution er ganske enkelt en dobbelt vinder i projektet, da den ikke bare er bedre, men også en betragtelig del billigere end projektets to andre højttalere.
Gulvhøjttaleren er bygget om. Den har arvet en del fra Evolutionen og Revolutionen er aflyst.
Det kalder på en beslutning
Vi står med en vindende opskrift i hånden, som gør jobbet bedre, end sin mere nytænkende modpart. Det bærende element i opskriften er, at den bygger på idéer, der virker ….. og en videreudvikling kunne derfor bestå i at fortsætte ud af den tangent. Revolutionen er kørt i grøften for os så mange gange, at det formentlig ikke nytter noget, at trække den op igen. Derfor har vi besluttet, at arbejdet med Revolutionen er kommet til vejs ende, men f.eks. gulvhøjttaleren genopstår straks som en videreudvikling af projektets vinder. Som du kan se på billedet, er der lavet en ombygning af gulvhøjttaleren. Den er ganske vist ikke særligt smuk, men det betyder ikke det store netop nu. Det vigtige er at se, om vi kan få den til at makke ret. Kabinettets indre er bygget om, så det indvendige volumen nu er på 20 liter. Tidligere rummede det 10 liter. Der er bygget nye bashøjttalere, der er baseret på konstruktionen af Q113 Evolution enhederne. De nye er blot i 8 ohm, så de kan parallelkobles og fungere i en to-vejs konstruktion sammen med Evolution-diskanten. Jeg vender tilbage med flere resultater, for måleholdet skal nu i gang med nogle akustiske målinger, der vil vise, om der er en fremtid for denne konstruktion. Man kan sige meget nøgternt, at det måske ikke gør så meget at den ene højttaler koster det dobbelte af den anden. Den skal bare være dobbelt så god. Det var de gamle Revolution-højttalere bare ikke. Det bliver spændende at se, om det nye eksperiment vil lykkes. I mellemtiden vil jeg prøve at huske, at nytænkning er fascinerende for hjernen, men det åbner ikke nødvendigvis vejen til hjertet.
Del denne side
Ole Witthøft
Ole er System Audio's grundlægger. Hans 3 store passioner er musik, teknologi og design. Ole er altid dybt begravet i nye projekter, og han færdes både i modelværkstedet, på lageret, bag computeren eller på alverdens bonede gulve.