Ole Witthøft

Digital lyd: Streamingtjenesterne har skruet gevaldigt op for lydkvaliteten

Du følger med her, fordi du gerne vil have det bedste ud af digital lyd og undgå at bruge dine penge forkert.

Her er blogindlæg nummer to i en serie på fem. Denne gang handler det om kilden. Det sted, vi får musikken fra.

Kvaliteten af de data vi henter, har nemlig stor betydning for den oplevelse, vi får i den sidste ende.

Der er sket en sensationel udvikling og streamingtjenesterne leverer i dag musikken i en højere kvalitet, end vi nogensinde har kunnet købe på et fysisk medie. Men der findes også masser af dårlig kvalitet derude.

Derfor er der god grund til at have styr på, hvad du skal gøre, når du elsker musik og gerne vil have den bedste lyd.

Men lad os allerførst få det her på plads.

Du følger med her, fordi du gerne vil have det bedste ud af digital lyd og undgå at bruge dine penge forkert.

Her er blogindlæg nummer to i en serie på fem. Denne gang handler det om kilden. Det sted, vi får musikken fra.

Kvaliteten af de data vi henter, har nemlig stor betydning for den oplevelse, vi får i den sidste ende.

Der er sket en sensationel udvikling og streamingtjenesterne leverer i dag musikken i en højere kvalitet, end vi nogensinde har kunnet købe på et fysisk medie. Men der findes også masser af dårlig kvalitet derude.

Derfor er der god grund til at have styr på, hvad du skal gøre, når du elsker musik og gerne vil have den bedste lyd.

Men lad os allerførst få det her på plads.

Musik er indspillet digitalt

Siden 80’erne er musik blevet indspillet digitalt i alverdens studier og koncertsale.

Den musik, som artisten og produceren skaber til alle os musikelskere er skabt og bearbejdet i et digitalt format.

Det gælder uanset om musikken udkommer på en analog LP, en digital CD eller på en streamingtjeneste.

Vinylpladen har ry for at være et alternativ til digital lyd, men det er andre faktorer end lige netop lyden, der får folk til at holde af vinylplader. Det er f.eks. det sociale og hyggelige i at sætte en plade på og ikke mindst, at der (indtil videre) er udkommet mere musik på vinyl end på noget andet medie.

Vinylplader har sin fulde berettigelse for alle os musikelskere, men kommer til kort, når det handler om lydkvalitet.

Sagen er, at al musik er indspillet digitalt. Selv lyden på en vinylplade stammer fra en digital indspilning.

Der ligger en guldgrube af uovertruffen vellyd i de digitale formater. Mange har desværre ikke opdaget det endnu, men fantatiske musikoplevelser findes kun et par klik herfra.

Hvis vi skal være lidt tekniske, kan man sige, at musikken indeholder op til 96.000 datainformationer i sekundet på de bedste formater.

Det vender vi tilbage til.

Vi vil høre musikken, som den lød i studiet

Det er musikelskerens ultimative drøm. At opleve musikken, som artisten ønskede, vi skulle høre den.

Vi vil mærke musikken. Atmosfæren. Artistens talent. Vi vil nyde energien og de fine nuancer.

Desværre har de færreste af os oplevet musikken i den kvalitet.

Det er der forskellige årsager til og i dag taler vi om den første: kilden.

Teknologierne har nemlig aldrig været i stand til at transportere alle de massive datainformationer hele vejen fra studiet og hjem i vores stuer.

Ikke før nu – og det skal vi tale om, om lidt.

De fleste af os lytter til nedskaleret lyd

Siden 80’erne er musik blevet indspillet i en digital kvalitet, der efterfølgende er blevet nedskaleret, så vores afspillere derhjemme bedre kan følge med.

Studielydens dynamikområde på 144 dB bliver f.eks. begrænset til 50-60 dB, når musikken lægges ned på en vinylplade. Pickuppen ville hoppe ud af rillen, hvis den skulle gengive dynamikken fra studiet. Derfor begrænser man lyden, ved at fjerne noget af den.

LP’en er heller ikke god til at gemme data i de inderste riller. Derfor ændrer man lyden når man laver en LP, så de inderste riller får en lidt mørkere klang end de yderste.

Instrumenterne lyder dermed en lille smule anderledes i begyndelsen af en vinylplade end i slutningen, og lydkvaliteten på LP er samlet set ikke i nærheden af den oprindelige lyd fra studiet.

Her er Compact Disc en forbedring sammenlignet med LP. Dynamikområdet er f.eks. på 96 dB og instrumenterne har samme klang gennem hele CDen.

Teknologierne i apparaterne hjemme i stuen har (med andre ord) ikke været i stand til at formidle hele musikoplevelsen fra studiet, fordi man har været nødt til at omdanne det oprindelige digitale format til et andet.

Men hvor god er digital lyd så?

Man kan bruge forskellige begreber til at beskrive lydkvalitet, og jeg vil her bruge kbps (kilobits per second), der er et udtryk for hvor, mange datainformationer, der strømmer gennem formatet per sekund. Det kaldes også bitrate.

Det gælder for bitrate, at jo højere tallet er, jo bedre er lydkvaliteten. Det svarer til opløsningen på et billede, hvor lav opløsning gør billedet grynet og uklart, mens høj opløsning gør det klart med tydelige farver. Indenfor digitale billeder taler man om pixels, hvor vi indenfor lyd taler om bits.

Lad os gå i gang.

I et lydstudie, kaldes den bedste kvalitet for 24 bit / 192 kHz (eller 24/192). Det svarer til 9.216 kbps.

En anden og meget udbredt kvalitet kaldes 24 bit / 96 kHz (24/96), der svarer til 4.608 kbps.

De her tal er ikke specielt informative, hvis man ikke sammenligner dem med noget.

En CD har derfor til sammenligning en bitrate på 1.411 kbps.

Det svarer til streamingtjenester som Tidal HifiApple Lossless og Deezer Hifi, der alle leverer 1.411 kbps.

Spotify Premium og Google Play Music ligger på 320 kbps, mens Apple Music og Youtube Music begge nøjes med 256 kbps.

Man kan derfor roligt sige, at digital lydkvalitet er utroligt mange ting.

Der er stor, stor forskel på kvaliteten af lyden af de 9.216 kbps  i studiet og 256 kbps på Youtube Music.

Youtube Music er chokerende 36 gange dårligere, end den originale lyd.

Hvordan skal vi nu forholde os til det her?

Det har vi spekuleret rigtig meget over hos System Audio.

Og den første nyhed er virkelig god.

Nu kan vi nemlig opleve musikken derhjemme, præcis som den er skabt i studiet. Det er en ægte sensation.

Abonnér på f.eks. Tidal Hifi og indstil din telefon, tablet m.v. til at streame i Master kvalitet. På den måde oplever du musik med 4.608 kbps og altså en opløsning på 24/96.

Det er en lydkvalitet, der er mere end 3 gange bedre end CD.

Digital lyd har flyttet sig meget mere, end de fleste er klar over.

For at opleve den høje kvalitet kræver det, at de mange data kommer frem til dine højttalere. Det er ikke nok, blot at hente den gode lyd ned fra internettet.

Lyden skal sendes helskindet videre og det vender vi tilbage til i de senere afsnit.

Skal lyden virkelig have studiekvalitet, før den er værd at lytte til?

Ja, den skal! Musikken bliver så meget mere gribende, storslået og underholdende, når du oplever den, som den virkelig lyder.

Det er fantastisk at opleve.

Men der findes jo også tidspunkter i hverdagen, hvor underholdningen bare kører i baggrunden.

Hvor god skal lyden så være?

Det korte svar: Så god som mulig.

Det lidt længere svar: Vi har eksperimenteret en del hos System Audio. Vi har afprøvet mange lydkvaliteter i hverdagens forskellige situationer, som f.eks.: arbejde, familieliv, på farten osv.

Kort sagt: situationer, hvor musikken ikke er i centrum, men alligevel vigtig at have med i baggrunden. Hvor god lyd har vi så brug for?

Her anbefaler vi Spotify Premium eller en tilsvarende kvalitet (320 kbps).

Spotify vinder særligt på funktionaliteten i gratis-app’en Spotify Connect, der er nem at bruge.

Lydkvaliteten på Spotify Premium er OK, hvis man bare ikke kombinerer den med dårlige højttalere eller et dårligt musikanlæg. For ikke at sige: Bluetooth eller kabelforbindelse fra telefonen til musikanlægget.

For så går det galt og lyden bliver flad.

Men streaming af Spotify via Wi-fi til et godt musikanlæg med gode højttalere er både god og nem lyd i hverdagen.

Derfor finder du Spotify Connect indbygget i f.eks. Stereo Hub.

Spotify tilbyder til derimod ikke det, vi kalder lyttekvalitet. Altså den kvalitet, hvor du rigtig hører musikken.

Her er Tidal Hifi, Deezer Hifi og CD jævnbyrdige konkurrenter, som du klart bør foretrække, når du lytter aktivt og nyder musikken.

Og her skal du være vågen

For Tidal Master, HDTracks, Pro Studio Masters og andre tilbyder dig at streame i studiekvaliteten 4.608 kbps (24/96, Hi-Res, High Definition osv) og det er første gang nogensinde, vi kan opleve musik i så høj en kvalitet.

Hos System Audio har vi derfor arbejdet med de nye muligheder og skabt SA legend silverback: en familie af aktive højttalere, der fører digital lyd hele vejen fra studiet og helt ud til højttalerenhederne, uden at lyden bliver konverteret eller bearbejdet på noget tidspunkt i processen.

Den rene lyd fra studiet kommer uberørt frem til højttalerenhederne.

Løsningen udgør på alle måder musikelskerens ønskedrøm, siden man begyndte at digitalisere musikken.

Det er en ganske overvældende måde at opleve musikken på. Rigtig mange mennesker er forbløffet over, hvor meget det betyder for musikoplevelsen, at lyden ikke skal gennem lange kobberledninger, konverteringer og analog elektronik, men bliver formidlet digitalt og helt uden tab fra lydstudiet og ind i højttaleren.

Det er et teknologisk gennembrud, man ikke kan ignorere, når man elsker god lyd, og det medfører tilmed en stor forenkling af musikanlægget.

Her er vores anbefalinger:

  • Oplev musik i 24/96 kvalitet (4.608 kbps), hvis du ikke allerede har gjort det. Det er fantastisk. Kilderne kan være Tidal MasterHDtracksPro Studio Masters og lign.
  • Brug som Tidal HifiDeezer Hifi og CD, når du lytter aktivt til musikken
  • Brug Spotify Premium, når du er på farten og i hverdagen
  • Lyt til vinylplader, hvis du er dedikeret musikfan. En masse god musik (nogle hundrede millioner sange) er udelukkende udkommet på vinyl
  • Vær opmærksom på, at kun en god netværksforbindelse, et godt musikanlæg og gode højttalere giver dig gode musikoplevelser. Alt det kommer vi tilbage til i de næste afsnit

Kort opsummering af dagens blogindlæg

  • Musik har været indspillet digitalt og i en høj kvalitet siden 80’erne (det gælder også musik til vinylplader)
  • Den høje kvalitet er ikke nået frem til vores stuer, på grund af teknologiske begrænsninger i de fysiske medier, altså CD og vinyl
  • Vinyl er fuldt berettiget som kilde, fordi en del musik (nogle hundrede millioner sange) ikke er udkommet andre steder
  • Internettet og streaming har nu gjort det muligt, at opleve musikken, som den blev skabt i studiet
  • Men vær opmærksom! De største streamingtjenester tilbyder ikke den bedste lyd, men derimod et op til 36 gange dårligere alternativ
  • Spotify Premiums 320 kbps er OK i hverdagen, men det er ikke lyttekvalitet
  • SA legend silverback højttalere kan sammen med Stereo Hub (eller tilsvarende) formidle musikken, som den blev skabt i studiet

Du følger den her blog om digital lyd, fordi du har lyst til at vide mere og gerne vil undgå fejlkøb.

Jeg valgt, at opdele digital lyd i 4 områder.

Gennem fire blogindlæg, skal vi følge musikkens vej fra studiet og hele vejen via internettet og ud af dine højttalere.

Vi skal udpege de steder, hvor kvaliteten af den digitale lyd kan snuble og hvordan vi løser det.

Dette afsnit handlede om den kilden. Følg med næste gang, hvor vi taler om transmission.

Del denne side
Ole Witthøft
Ole er System Audio's grundlægger. Hans 3 store passioner er musik, teknologi og design. Ole er altid dybt begravet i nye projekter, og han færdes både i modelværkstedet, på lageret, bag computeren eller på alverdens bonede gulve.

Slut dig til tusindvis af musikelskere!

Få de bedste historier om lyd
Tilmeld Blog