I den nordlige del af Roskilde arbejder vi med lækre højttalere til stuen, men i Roskilde Syd har de gang i noget helt andet. Mød højttalerne på Orange Scene.
Under opbygning. Orange Scene er ved at blive opført og de tomme stilladser skal rumme nogle særlige højttalere. Nederst til venstre: Paul Jensen, ansvarlig for sceneteknik på Roskilde Festival.
Turen varer kun 15 minutter i bil, men kunne lige så godt have været en rejse til en anden planet. Så forskellige er udfordringerne, når du sammenligner højttalere til stuen med dem, der i disse dage stilles op på Orange Scene. Jeg har mødt Paul Jensen, der i mere end 25 år har været ansvarlig for sceneteknik på Roskilde Festival.
L’Acoustics K1. Det franske højttalersystem, som der kun findes ét af i Danmark.
Franske højttalere på Orange Scene
På hver side af Orange Scene ser du et stillads med det letgenkendelige Tuborg-logo. Dette er hjemmet for nogle ganske unikke højttalere, der faktisk er så enestående, at der kun findes dette ene system i Danmark. Højttalerne kommer fra franske L’Acoustics og er deres såkaldte K1 system. Du kan læse mere om dem her.
Paul Jensen har arbejdet med højttalerne fra L’Acoustics én gang før, for de havde nemlig præmiere på Orange Scene sidste år. Ønsket var, at give festivalgæsterne en bedre lydoplevelse og her skulle højttalernes anvendelse af line array være særligt velegnet.
Højttalere hejses op. Klaser af højttalere udgør line arrays (liniekilder).
Line array dækker pladsen med lyd
Paul Jensen kalder de franske højttalere “bananer”, fordi de består af klaser af højttalere, der hænger i nogle buede formationer. Hver klase består af 18 højttalere, der udgør et såkaldt line array. Det fungerer sådan, at når højttalerne stakkes på denne måde, vil de (akustisk set) koble til hinanden, og udstråle lyden på en særlig måde.
Fordelen er nemlig, at lydstyrken ikke aftager lige så hurtigt fra et line array, som det gør fra en almindelig højttaler. Lyden bliver (stort set) ved med at være lige kraftig, selv om du går tættere på højttalerne.
Det er unægtelig en fordel, når 50-60.000 mennesker er samlet. Der er nemlig ikke særligt godt, hvis publikum er nødt til at mase sig sammen for at høre, hvad der bliver spillet. Det kan ende med, at blive farligt. Så det smarte ved Orange Scenes line array er, at du ikke behøver at gå tæt på scenen, for at høre musikken, og mange gæster stopper intuitivt et stykke fra scenen, fordi de oplever at lyden ikke bliver kraftigere, når de går tættere på.
Det er teknologi og viden om menneskers adfærd i smukt samspil.
Linse fra fyrtårne bag lydpatent
Franskmanden Fresnel opfandt i 18-hundredetallet en linse, der f.eks. anvendes til at koncentrere lyset fra fyrtårne. I 1992 overfører fysikeren Christian Heil Fresnels teori til lydbølger og lægger dermed grunden til den Wavefront Sculpture Technology, der er hjertet i K1 systemet fra L’Acoustics.
Christian Heil, der i øvrigt grundlagde L’Acoustics i 1984 kaldes “faderen til den moderne line array”.
En præstation, der har ændret koncerthøjttalere over hele verden.
Overblik. Her ser du Orange Scene med hovedhøjttalerne markeret med PA og delaytårnene placeret bag mix af lyd og lys.
Cardioid array sender bassen fremad
En af udfordringerne har været, at Orange Scene har druknet de omkringliggende scener med voldsom baslyd. Lyden af bas udsendes som ringe i vandet, og det har betydet, at der har været lige så meget bas bagved Orange Scene, som foran. Dette har man, ifølge Paul Jensen, fået langt bedre styr på ved hjælp af de 24 styks 18″ subwoofere og ultra-subwoofere, der står stakket i et særligt arrangement i hvert af højttalertårnene.
De udgør et cardioid array, der skulle gøre det muligt at retningsbestemme baslyden, så det kun er publikum foran Orange Scene, der får glæde af lyden. Smart.
Punktkilde vs. liniekilde. Øverst ser du en simulering af lydintensiteten fra en næsten-punktkilde. Nederst: lydintensiteten fra en liniekilde. Det fremgår tydeligt, at lydstyrken opretholdes (rød farve), selv når du flytter dig væk fra en liniekilde. Kilde: Meyer Sound
Mindre vindfølsomme højttalere
Når man som Paul Jensen har ansvaret for, at dække en plads med lyd, der er 165 x 120 meter, hvor der befinder sig 50-60.000 publikummer under åben himmel, møder man nogle udfordringer som ikke findes hjemme i stuen.
Det har f.eks. betydning, at Orange Scene vender fra nord mod syd, for i Danmark har vi ofte vestenvind. Det får noget af lyden til at blæse væk og det skal teknikerne hele tiden være opmærksomme på.
Paul Jensen fortæller, at aftenkoncerter under åben himmel er en særlig udfordring, når temperaturen falder. Varmen fra publikum stiger op mod nattehimlen og kan forårsage, at “lyden slår smut” hen over menneskemængden, hvilket skulle være et ejendommeligt fænomen.
Færdigt arbejde. Sådan så det ud i 2011, da højttalerne fra L’Acoustics var klar til at modtage publikum.
Teknikere uddannes til K1-systemet
Når årets hovednavn går på scenen lørdag aften, har han/hun medbragt et antal lydteknikere, der er uddannet i at bruge K1-højttalerne. De kender højttalerne som det arbejdsredskab de er, og har arbejdet med dem mange gange.
På Roskilde Festival er der ikke mulighed for at lave lydprøver inden orkestret går på, så det er utroligt vigtigt at kunstnerne og teknikerne kan stole på at lyden er rigtig, lige fra de første strofer. Derfor opstilles højttalerne på en helt eksakt måde, der altid er den samme, uanset hvor du støder på dem i verden.
Det handler om kvalitet, siger Paul Jensen, og pludselig virker hans planet ikke så fremmed. Jeg ville nu alligevel gerne have spurgt ham, hvor lang tid det tager, at tænde 167 styk 1800 Watts forstærkere.
Del denne side
Ole Witthøft
Ole er System Audio's grundlægger. Hans 3 store passioner er musik, teknologi og design. Ole er altid dybt begravet i nye projekter, og han færdes både i modelværkstedet, på lageret, bag computeren eller på alverdens bonede gulve.